zondag 20 januari 2013

Te laat



Neeeeee! Niet te laat voor de start??!! Ik zette het op een sprintje richting de start, die ongeveer 500 meter verderop was. Toen deze eenmaal in zicht was ging het startschot en alle atleten begonnen aan de wedstrijd. In mijn hoofd bestond maar een ding en dat was dat ik deze ronde wilde lopen in een persoonlijk record. Terwijl ik de start naderde trok ik mijn jasje en handschoenen uit zodat mijn startnummer op mijn buik verscheen. Er was geen tijd meer om mijn lange broek uit te doen en mijn schoenen in te wisselen voor spikes. Gewoon door.
Uiteindelijk startte ik 40 seconden later dan de rest van het deelnemersveld met een hartslag van 186. Stel je voor. Je staat te kijken en ineens kom ik er nog helemaal buiten adem achteraan gerend. Dat zag er vast grappig uit. En ik wilde me alleen maar goed voorbereiden door een uitvoerige warming up te doen met veel oefeningen en alles wat je warm moet maken..
Het doet me denken aan een quote van John Lennon: Life is what happens to you while you’re busy making other plans. Is er ook zo iets als te laat zijn voor het leven? Wanneer is de start en is er ook een startschot zodat je weet dat het begint? En wat is dan beter, te laat met een goede voorbereiding of op tijd en moeten improviseren?
Ik denk dat het belangrijk is doelen te hebben en te streven naar verbetering. Maar daarbij mag je niet naar beneden kijken en op een dag wakker worden en je afvragen wat je de afgelopen jaren nou eigenlijk hebt gedaan. Zeker als er een kans is dat je je doel niet haalt. En al haal je het wel, was het achteraf al die tijd wel waard? Daarom mag je niet vergeten van de weg te genieten zodat de tijd niet weggegooid is. Geniet gewoon van de kleine dingen. Ik ben van plan de komende vier jaren hard te trainen, niet met vriendinnen op vakantie te gaan, weinig te feesten, en toch geniet ik en heb ik plezier. Zelfs de weg is het waard.
Ik heb uiteindelijk geen persoonlijk record gelopen. Ik liep op 4 kilometer bijna 40 seconden langzamer dan de vorige keer. De voorbereiding heeft me eerder tegen gewerkt dan dat het hielp, omdat ik al moe was. Maar ik heb er van geleerd, het was een goede training. Vanaf nu altijd professioneel op tijd en goed voorbereid. Maar niet zonder te genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten